Den traditionella kunskapen är kärnan i den samiska kulturen. Det tar lång tid att lära sig både kunskapsmoment och hur kunskapen ska användas i olika förhållanden och i interaktion med andra.
I skolans undervisning har efter många års kamp etablerats möjlighet att via integreringsavtal med Sameskolstyrelsen erbjuda samiska elever undervisning inom fler kunskapsområden är språket. Ofta används integreringstimmar till slöjd och samisk samhällskunskap/historia. Innehållet i undervisningen är skapad ur den samiska traditionella kunskapsbanken.
Det har kommit till vår kännedom att sådan undervisning inte kan ges endast till samiska elever. Det skulle då vara diskriminerande för andra elever. Ett påstående som är historielöst och sett i ett isolerat perspektiv. Med tanke på hur utbildningspolitiken sett ut de senaste tvåhundra åren så är det inte mer än rätt att de samiska eleverna får ta till sig samiska traditionell kunskap under skoltid.
Det är inte diskriminerande för icke samiska elever att de inte få ta del av den traditionella kunskapen och hur den ska användas.
Det är däremot diskriminerande att de elever som verkligen behöver den kunskapsöverföringen får den i en urvattnad form eller inte alls, då läraren inte känner sig bekväm i att undervisa alla i vår urfolkskunskap. De samiska eleverna får då inte heller utrymme för att utveckla och dela sin samiska identitet inför den kunskap de ska erhålla, då icke samiska elever deltar.
Vi måste som ett folk först få dela den kunskap som fortfarande finns kvar med varandra innan vi kan tydligt göra avgränsningar för den undervisning som kan ske brett till alla.
Nu verkar det vara otydligt i regelverket kring den undervisning som är menad för samiska barn, både Skolverket och skolhuvudmän anger att det inte får ske begränsning av elever till samiska lektioner.
Detta måste klargöras och Sametinget är den part som bör ta tag i frågan
Samelandspartiet föreslår Sametinget:
- Att Sametinget styrelse verkar för att en utredning av regelverket i frågan
- Att styrelsen efter vad utredningen visar föreslår åtgärder som ligger i linje motionens innehåll.
- Att Sametinget utreder och överväger om en särskild nämnd för utbildningsfrågor bör inrättas
Sámiid Riikkabellodat genom ledamöterna
Johanna Njaita och Marianne Gråik